www.enduro.pl - wszystko o motocyklach, sporcie i turystyce enduro

lululemon sale lululemon canada lululemon outlet lululemon sale lululemon outlet

Prezentacja KTM 520EXC RACING 2000-2002

KTM520EXC należy do nowej serii wyczynowych czterosuwowych motocykli enduro, nazwanej przez producenta RACING dla podkreślenia jej sportowego charakteru i odróżnienia od starszej LC4 SUPER COMPETITION utrzymanej nadal w produkcji w postaci jednego modelu LC620SC.

Nowa seria RACING składa się z modeli 400 i 520EXC różniących się jedynie pojemnością silnika i przełożeniami skrzynki biegów.W przyszłości dołączy do nich model 250cm3, na którego prototypieWłoch Matteo Rubin wywalczył dla zespołu fabrycznego KTM tytuł Mistrza Świata w klasie do 250cm3 4T. Większe modele również przyniosły KTM tytuły MŚ w klasach 400cm3 4T - Włoch Mario Rinaldi i 500cm3 4T - Fin Kari Tiainen.

Sprzedaż modeli seryjnych rozpoczęto na początku 2000-go roku. Od razu nowe modele spotkały się z ogromnym zainteresowaniem zawodników na całym świecie, stając się przebojem sprzedaży w salonach KTM. Duży popyt na ważnych dla producenta rynku amerykańskim i niemieckim spowodował, że przy ograniczonych możliwościach produkcyjnych okres oczekiwania na motocykl wydłużał się nawet do kilku miesięcy.Co sprawiło że tak wielu miłośników enduro zdecydowało się na zakup motocykla z nowej serii ?

KTM520EXC reprezentuje nowe podejście do konstrukcji czterosuwowych motocykli terenowych, której prekursorem była Yamaha WR400 z 98r Najważniejszą zmianą do wcześniej stosowanych rozwiązań było zastosowanie nowego zmniejszonego gabarytowo silnika i zabudowanie go w ramie motocykla dwusuwowego klasy 250cm3.. To rozwiązanie umożliwia utrzymanie masy motocykla na poziomie 110-115kg, co minimalizuje różnice masy modeli czterosuwowych do dwusuwowych.

KTM520EXC wniósł jeszcze jedną zmianę w wyczynowych modelach enduro, jaką jest zastosowanie rozrusznika elektrycznego o masie 0,8kg, zasilanego małym akumulatorem żelowym. Zwiększyło to znacznie komfort eksploatacji przy minimalnym wzroście masy całego motocykla. Uruchamianie czterosuwowego jednocylindrowego silnika dużej pojemności, szczególnie po kilku godzinach wyczerpującej jazdy w terenie nie należy do przyjemności. Zapewniam, że mały przycisk elektrycznego rozrusznika docenią wszyscy dotychczasowi użytkownicy motocykli wyczynowych. Zastosowanie akumulatora ułatwia dodatkowo eksploatację w warunkach ruchu drogowego.

wachaczW konstrukcji KTM520EXC wszystko podporządkowane jest zadaniom stawianym wyczynowym motocyklom enduro i cross. Trzy najważniejsze wartości: mała masa, duża moc, trwałość uzyskano stosując najlepsze podzespoły i materiały oraz sprawdzone w sporcie rozwiązania techniczne. Rama motocykla wykonana jest ze stali chromowo-molibdenowej pokrytej bardzo odporną na ścieranie warstwą lakieru. Tylnią ramę stanowiącą podporę siedziska wykonano z aluminium, podobnie jak wachacz.

Silnik od 520EXCSilnik od 520EXC Na elementy zewnętrzne silnika jak pokrywy boczne i zaworów zastosowano stopy magnezu. Silnik z aluminiowym blokiem wykorzystuje układ czterozaworowy z jednym wałkiem rozrządu napędzanym łańcuchem, pompą cieczy zabudowaną w głowicy i wałkiem wyrównoważającym.

zawory w EXC Niestandardowe rozwiązanie to podwójne progresywne sprężyny zaworowe oraz dwie pompy olejowe z dwoma wymiennymi filtrami olejowymi i filtrem siatkowym w układzie smarowania. Trwałość jednostki napędowej zapewnia pokrycie gładzi cylindra nikasilem.

skrzynia w EXC Niezawodność skrzynki biegów o sześciu przełożeniach gwarantuje zastosowana do jej produkcji technologia rodem z Formuły 1.Skrzynka biegów pracuje rzeczywiście bez zarzutu. Biegi wchodzą lekko z wyraźnie słyszalnym kliknięciem. W przełączaniu pomaga hydraulicznie sterowane wielotarczowe mokre sprzęgło, które można obsługiwać praktycznie jednym palcem, rzecz nie bez znaczenia w jeździe terenowej.



W układzie zasilania zastosowano nowoczesny gażnik MX-FCR39 firmy Keihin z potencjometrem na przepustnicy, współpracujący ze sterowanym mikroprocesorem cyfrowym układzie zapłonowym Kokusan DC-CDI. Dobór punktu zapłonu w zależności od stopnia otwarcia przepustnicy i obrotów silnika zwiększa jego elastyczność i "spontaniczność" do wchodzenia w obroty.

KTM520EXC dysponuje naprawdę fantastyczną mocą zbliżoną do najmocniejszych modeli dwusuwowych i lepszą nad nią kontrolą. W pokonywaniu trudnych przeszkód terenowych na małej prędkości pomagają znaczne rezerwy momentu napędowego silnika 520-tki. Do wykorzystania pełni jego możliwości konieczny jest dobór odpowiednich przełożeń zębatek Do homologowanej na rynek Polski wersji fabrycznie montowane przełożenie 15:40 jest stanowczo za szybkie i nadaje się jedynie do ruchu drogowego, ale po zmianie opon terenowych Metzelera na wyposażone w bieżnik szosowy. Dostarczany z motocyklem zestaw sportowy zawiera zębatki 14:48 i dostosowany do nich długością łańcuch. Takie przełożenie stosowane również w wersji motokrossowej KTM520SX pozwala na efektywną jazdę w górach i trudnym grząskim terenie. W modelu 2001 SixDay przygotowanym na sześciodniówkę w Grenadzie (Hiszpania-góry Sierra Nevada,duże wysokości, bardzo trudny teren) producent zastosował fabrycznie przełożenie 14:50. Na niziny polecałbym przełożenie nieco szybsze, zakres proponowanych przez producenta zębatek jest bardzo szeroki.

Zastosowane przez KTM zawieszenie wykorzystuje najnowsze podzespoły produkcji White Power. Przedni widelec typu Up Side Down MA43 posiada regulację na dobicie i odbicie oraz skok 295mm. Regulowany uchwyt drążka kierownicy umożliwia przestawienie jej bliżej, bądź dalej odpowiednio do wzrostu i długości rąk zawodnika. Drążek kierownicy dostarczyła Magura. Jest to pogrubiona konstrukcja aluminiowa o zmiennym przekroju, bardzo odporna na uszkodzenie. Osłony rąk nie należą do wyposażenia standardowego można je dokupić oddzielnie z dostosowanymi do konstrukcji kierownicy uchwytami.

Tylne zawieszenie oparte na aluminiowym wahaczu wykorzystuje system resorowania PDS opracowany przez KTM, sprawdzony w sporcie, od kilku lat w modelach dwusuwowych. Jest prosty w konstrukcji i lekki, wykorzystuje progresywną sprężynę z wpełni regulowanym gazowym amortyzatorem centralnym firmy WP o skoku 320mm.Istnieje możliwość wyboru jednej z czterech sprężyn co wraz z regulacją wstępnego ich napięcia umożliwia bardzo dokładne dopasowanie zawieszenia do wagi zawodnika. Regulacja sily dobicia i odbicia w tylnym amortyzatorze pozwala na precyzyjne zestrojenie tylnego i przedniego zawieszenia do rodzaju terenu.

Bardzo wygodny w użytkowaniu jest sposób naciągu łańcucha. Regulowany mimośrodem z wyfrezowaną skalą, zabezpieczony kontrującymi się dwiema śrubami, umożliwia dokładne ustawienie koła nawet w warunkach terenowych.


Tarcza z EXC System hamulcowy to: z przodu pojedyńcza tarcza hamulcowa o średnicy 260mm z dwutłoczkowym zaciskiem, z tyłu pojedyńcza tarcza o średnicy 220mm z zaciskiem jednotłoczkowym. Elementy układu dostarczyła firma Brembo z wyjątkiem klocków hamulcowych firm Toshiba (przód)i Ferrodo(tył). Do róznych warunków terenowych i stylu jazdy zawodnika, KTM proponuje inne zestawy klocków hamulcowyh wymienionych firm. Nowością jest kształt tarczy hamulcowej wykonanej ze stali INOX .Regularne koliste wcięcia na jej rancie powodują ,że tarcza usuwa z zacisku ciała obce i błoto. Hamulce są bardzo skuteczne, nie wymagają do sterowania dużej siły i nie ma problemów z ich wyczuciem.

Wzmocnione obręcze kół z szprychami dostarczyła firma D.I.D. Zastosowano opony METZELER Enduro z przodu 90/90-21 i z tyłu 140/80-18. Zastosowany bieżnik opon szczególnie dobrze sprawdza się na błocie. Opony są nie co za twarde na trasy kamieniste i nie do końca efektywne na piasku, mimo to można z nich korzystać na większości tras enduro. Posiadają homologację FIM

Dbałość konstruktorów o łatwość obsługi widoczna jest w wielu elementach motocykla, a wynika to z doświadczeń sportowych firmy. Warto wspomnieć o okienku do podglądu poziomu oleju, czy charakterystycznym dla serii RACING zbiorniku paliwa wykonanym z mlecznego przezroczystego tworzywa. Kontrowersyjne od strony estetycznej są naprawde bardzo praktyczne.Bez odkręcania korka widać ile paliwa zostało, a przy tankowaniu w pośpiechu na zawodach zmniejsza ryzyko przelania.

Tworzywo zastosowane na błotniki i osłony jest bardzo wysokiej jakości, elastyczne i wytrzymałe. Estetyka i wzornictwo KTM-ów reprezentuje bardzo wysoki poziom. Spotkałem się z przekorą niektórych zawodników, że nawet za wysokim jak na trudy terenowej eksploatacji. Na pomarańczowych kolorach błotko widać jeszcze intensywniej.

Dostarczony na rynek polski motocykl posiada homologację dopuszczającą go do ruchu ulicznego.W zakresie fabrycznego wyposażenia znajduje się pełen osprzęt drogowy:

-wielofunkcyjny elektroniczny licznik kilometrów

Rozmiar: 24847 bajtów

-reflektor przedni z żarówką H4

-tylna lampa z oświetleniem numeru

-długi chlapacz

-kierunkowskazy z elastycznym mocowaniem

-lusterka

Do jazdy sportowej w terenie elementy te są zbędne, więc wraz z motocyklem KTM dostarcza dodatkowy zestaw wyposażenia:

-zębatki przednią i tylną 14/48 z dostosowanym długością łańcuchem:

-prostą lampę przednią z tworzywa

-lampę tylną krótką

-krótki chlapacz.

KTM520EXC nie stworzono do jazdy szosowej czy turystycznej. Zastosowany układ olejowy o pojemności 1,25l jest przeciwskazany do długich przebiegów między wymianami oleju, a brak wentylatora na chłodnicy (dostępny od 2001 roku jako wyposażenie dodatkowe) może mieć katastrofalny wpływ na trwałość silnika w eksploatacji miejskiej, choć można by mieć nadzieję że na tym motocyklu rzadko będziemy stać w korkach. Delikatna aluminiowa rama pod kanapą i brak miejsca na montaż podnóżków wyklucza jazdę z pasażerem. Warto o tym pamiętać przy zakupie i nie dać się zwieść drogowemu wyposażeniu.

Dla tych których pasjonuje ostra, bezkompromisowa jazda w terenie czy udział w zawodach KTM520EXC okaże się wspaniałym motocyklem. Przy odpowiednim doświadczeniu zawodnika maszyna pozwala uprawiać sport przez duże S. W 2000r. cena prezentowanego motocykla kształtowała się w Polsce na poziomie 28.000 do 29.000 PLN w zależności od kursu austriackiego szylinga. Uwzględniając poziom techniczny, wyposażenie i klasę pojemności jest to cena konkurencyjna w porównaniu z ofertą motocykli enduro innych marek dostępnych na polskim rynku. Oby w 2001 roku łatwiej było go kupić.

A.D. 2001 Model KTM 520EXC Racing 2001 został poddany kilku zmianom. Zauważalne z zewnątrz to zmiana kolorystyki kanapy na dwubarwną, zastąpiono nalepki elementami graficznymi zatopionymi w tworzywie sztucznym. Motocykl otrzymał powiększone chłodnice do których można jako wyposażenie dodatkowe zainstalować wentylator z włącznikiem termicznym, wzmocniono kosz sprzęgłowy i zmieniono jego ułożyskowanie. Ceny KTM na rynku polskim są ustalane i przeliczane według aktualnego kursu Euro, model 520EXC kosztuje 7000EURO (ok.29000PLN)

Siedzisko EXC2002 A.D. 2002 Model KTM 520EXC Racing 2002. Najważniejsaze zmiany techniczne wprowadzono w zawieszeniu. Zmodyfikowano charakterystykę teleskopów i zastosowano nowy model tylniego amortyzatora. Retuszowi podanno wygląd. Zmieniono wzór elementów graficznych zatopionych w tworzywie sztucznym, plastiki boczne pod nr. startowe i tylni błotnik są teraz w kolorze czarnym.
PDS 2002 W roku 2002 przybędzie 520-tce i 400-tce, "młodszy brat", model o pojemności silnika 250 (KTM 250EXC Racing), niestety tylko 400 Euro tańszy od największego z "braci". Z racji dużo mniej "wybuchowej" mocy, łatwiejszy do opanowania i wyposażony w elektryczny rozrusznik, ten nieduży i bardzo nowoczesny czterosów, będzie doskonałym motocyklem dla rozpoczynających przygodę z enduro.
Ceny modeli KTM na rok 2002 w Polsce, znacznie wzrastają. Oficjalna cena KTM 520EXC Racing na rok 2002 ustalona w Euro to 8000 (ok.31000PLN). Obecmie praktycznie niezależnie od kursu złotówki cena KTM520EXC wyrównała się z największym konkurentem na naszym rynku, Yamachą WR426F. Trudno przewidzieć jak wpłynie to na wielkość sprzedaży KTM-a. Mający doskonałe parametry i wyposażenie ma czym konkurować z Yamachą, tym bardziej, że przez ostatnie dwa lata zdobył u nas liczną klijentelę i grono zwolenników.

DANE TECHNICZNE - TABELA
Zdjęcia KTM 520EXC RACING

Kliknij by powiększyć

KTM 520EXC Racing 2000 135KB
KTM 520EXC Racing 2000 223KB
KTM 520EXC Racing 2000 215KB
KTM 520EXC Racing 2000 218KB
Kari Tiainen KTM520EXC 104KB
Kari Tiainen KTM520EXC 97KB
Mario Rinaldi KTM400EXC 87KB
Mario Rinaldi KTM400EXC 81KB
KTM520EXC Six Day 95KB
KTM520EXC Racing 2001 65KB
KTM520EXC Racing 2002 70KB
KTM520EXC Racing 2002 34KB
KTM250EXC Racing 2002 115KB
KTM_EXC Racing 2002 TOP 41KB